Wednesday, June 1, 2011

Adakah bom jangka itu sudah meletup?

Bagai membuka setin cacing. Itu adalah perumpamaan Inggeris yang bermaksud mendedahkan sesuatu masalah yang serius dengan satu aksi. Perumpamaan ini lebih kurang sama dengan perumpamaan kita bagai membuka pekung di dada. Cuma aku rasa perumpamaan kita itu lebih kepada peribadi manakala perumpamaan Inggeris itu lebih bersifat umum.

Lalu apabila 'hashtag' #adindaevans menjadi 'top three worldwide trend' semalam di Twitter, aku terus teringatkan perumpamaan ini. Tidak syak lagi satu aksi yang dilakukan seseorang (ada seorang blogger terkenal kata dia yang letak link dekat 'fanpage' dia) telah mewujudkan aksi berantai dan mendedahkan masalah keruntuhan akhlak yang serius di dalam masyarakat kita.

Setiap perkara ada baik dan buruknya. Perkara baik yang mungkin berlaku adalah kesedaran masyarakat dengan keadaan kita sekarang. Selama ini kita macam berpura pura yang masalah sosial tak teruk macam Amerika. Bahawa kita ini masih berpegang teguh kepada adat ketimuran yang pemalu dan menjaga tata susila. Nah, bila terdedah kepada dunia tentang keburukan kita baru semua terkejut (atau mungkin ramai yang tak terkejut langsung). Baru menteri tiba tiba nak masuk Malaysia Hari Ini untuk bagi komen pagi ini (aku dengar cerita).

Bagi aku, banyak faktor yang sebabkan perkara ini terjadi. Pengaruh rancangan berunsur seks yang tiap tiap hari tayang dalam tv macam Desperate Housewives dan Gossip Girl. Persekitaran. Pengaruh rakan sebaya. Laman laman lucah. Orang tua yang tak peduli siapa yang anaknya bawa masuk dalam bilik dengan alasan nak buat kerja sekolah.

Ada juga orang yang tak ambil peduli. Biasalah benda benda ini. Kenapa kita sibuk, vagina dia bukan vagina engkau. Masalah rasuah lebih penting daripada masalah siapa main dengan siapa. Orang yang tak pernah main saja yang sibuk dengan orang yang dah main ini. Kau cemburu yer sebab dia umur empat belas tahun dah pandai main tapi kau masih dara/teruna lagi walaupun dah suku abad dalam dunia ini. Dan macam macam lagi.

Okay, orang orang ini memang pandai berhujah. Kalau kail panjang senjengkal memang kalah kalau nak berbahas dengan dia orang. Oleh itu malas aku nak cakap dengan orang orang macam ini. Yang penting aku percaya bahawa dengan aku tak bersetuju dengan tindakan budak itu dan gejala sosial yang berlaku, walaupun hanya dalam hati, aku masih dapat menyelamatkan sedikit iman nipis yang aku ada.

Perkara buruk pula kita boleh tengok sendiri dalam ruangan komen blog budak itu. Orang kita lebih suka mengutuk, mengeji dan mencerca daripada membimbing. Nak buat macam mana, mengutuk yang mengambil masa seminit dua memang berkali ganda lebih senang daripada membimbing yang mungkin makan masa bertahun. Dia orang ini tak fikir ker kesan kutukan dia orang ke atas budak umur empat belas tahun. Boleh tekanan perasaan jadinya.

Kepada si pembuka pembuka tin cacing, aku tak kata yang tindakan kau salah. Cuma aku harap yang kau dah mempertimbangkan bahawa akan berlakunya reaksi reaksi negatif orang ramai ke atas budak itu apabila para peminat dan pembaca kau menerjah blog budak itu. Mungkin kau berasa kesal kerana dalam artikel terbaru kau nasihatkan pengikut kau supaya tidak meneruskan kutukan ke atas budak itu. Tapi bagi aku, bom jangka itu sudah meletup dan pasti ada korbannya.

Dalam banyak banyak tweet yang aku baca semalam, aku terbaca satu tweet menarik. Katanya, "mungkin Allah sengaja buat kita tahu semua ini supaya kita dapat memperbaiki kesilapan yang telah kita lakukan". Aku harap dengan terbukanya tin cacing dan meletupnya bom jangka, kerajaan, guru guru, ibu bapa dan semua dewasa akan bertindak. Janganlah masa depan anak anak kita tergadai hendaknya.

Kepada adindaevans, kau mungkin budak yang masih naif namun terkena impak yang paling maksima dalam hal ini. Namun aku harap pengorbanan kau ini akan membawa satu reformasi akhlak di dalam Malaysia, yang walaupun tidak setanding namun sebagaimana reformasi yang dibawa ke Mesir melalui pengorbanan Mohamed Bouazizi.

Namun mengenali Malaysia, mungkin harapan aku ini hanya harapan kosong.