Tuesday, May 31, 2011

Ulasan bosan penutup musim

Pada mulanya memang semangat berkobar kobar nak buat satu post pasal kemenangan Manchester United dalam Liga Perdana England kali ke sembilan belas. Untuk yang tak tahu, kemenangan kali ini signifikannya lebih sikit. Sebabnya Liverpool baru menang lapan belas kali jadi bila menang sembilan belas kali, maknanya Man Utd dah menang lebih sekali dari Liverpool. Ah, budak budak pun tahu kira matematik semudah ini!

Tapi lepas itu aku pikir bagus juga kalau digabungkan sekali dengan kemenangan Man Utd kali ketiga dalam Piala Juara Juara. Masa itu memang yakin habis yang Man Utd boleh menang. Walaupun 'underdog' tapi main kat Wembley. Tanah air sendiri tu. Mesti semangat nak menang berkobar kobar kan?

Tapi aku silap. Ya, aku silap di situ. Yang main hari itu, hanya empat orang yang boleh mengaku England sebagai negara mereka. Rio Ferdinand, Michael Carrick, Wayne Rooney dan Paul Scholes. Macam mana nak ada semangat tanah air kan.

Satu lagi silap aku ialah tak pernah tengok Barcelona main musim ini. Ya, tak pernah langsung. Sebab itu tak tahu yang Barcelona ini melampau hebatnya sekarang. Dulu pun melampau juga.

Man Utd memang diayam ayamkan pagi Ahad lepas. Banyak faktor kekalahan yang malas aku nak ulas. Aku rasa corak permainan memang yang macam selalu Man Utd amalkan tapi bahagian serangan seolah terputus bekalan dari bawah apabila bahagian tengah tak berupaya nak bermain dengan Xavi dan Iniesta. Dan apabila melihat SAF terduduk di bangku dengan kaki bersilang dan merenung kosong, aku rasa masa itu pun dia dah terima hakikat yang skuad dia tak mampu melawan skuad Barcelona pada masa kini.

Jadi, sekarang nak buat post riak pasal Man Utd menang liga pun dah tak berapa nak semangat..huahuahaua. Tapi yang lawaknya, ada pula orang yang kutuk lebih lebih atas kekalahan Man Utd dalam Piala Juara Juara. Faktanya di sini, Man Utd juara England dan pasukan kedua terhebat di Eropah untuk musim ini. Tak lebih tak kurang. Itu satu pencapaian hebat yang harus dibanggakan.

Masa rehat hampir tiga bulan ini pastinya digunakan untuk mempersiapkan pasukan selepas kehilangan Van Der Sar dan Paul Scholes akibat persaraan. Berbatov pun dengar kata nak berambus. Aku rasa, bahagian tengah yang paling penting pada masa ini. Satu pemain yang berpengalaman diperlukan untuk mengawal tengah dan membimbing pemain pemain muda. Bukan senang nak jadi 'anchor' dalam pasukan hebat macam ini.

Apapun, bagi aku musim ini menghiburkan. Aku harap musim depan pun begitu. Dengan wajah wajah baru dan pemain pemain muda macam Rafael, Fabio, dan Smalling lebih kerap bermain. Oh ya, dan jual pemain pemain yang tidak menyerlah.

Sementara itu, kita layan dahulu gambar ini sebagai penaik semangat.