Sunday, April 10, 2011

Harap harap bukan sindiket

Tengah tengah panas, aku berjalan di atas jejambat yang menghubungkan stesen komuter Bank Negara di Bukit Tunku dengan Jalan Raja Laut. Walaupun di bawah bumbung, masih terasa bahangnya.

Menghampiri hujung jejambat, kelihatan seorang wanita duduk memangku sambil menetek seorang budak kecil. Ya, aku tak nampak teteknya dan aku tak berhajat untuk nampak pun. Aku seluk kocek belah kanan, terasa kertas. Aku pasti itu baki duit makan aku sebanyak RM4. Dalam bentuk empat keping RM1. Berpuas hati, aku berlalu pergi.

Sesudah menyiapkan urusan aku di Maybank Jalan Raja Laut, aku kembali menuju ke arah jejambat. Kelihatan wanita itu masih memangku seorang budak kecil. Aku capai sekeping RM1 yang sudah aku asing dan berjalan menuju ke arahnya. Hampir saja aku dengannya, aku lihat dia mengeluarkan sehelai kain. Dengan kain itu, dia mengibas muka budak kecil itu.

"Celaka," desis aku dalam hati. Aku seluk kocek belah kanan, terasa kertas. Aku genggam dan keluarkan semuanya. Lalu aku masukkan dalam bekas yang berada di hadapan mereka.

Harap harap bukan sindiket.