Sunday, April 3, 2011

Ini lawak Malaysia

Ada seorang kenalan aku, dia suka komplen pasal filem Hantu Kak Limah Balik Rumah (HKLBR). Aku kenal dia tapi aku rasa aku tak berkawan dengan dia. Sebab dia jenis yang suka kutuk member tapi member tak boleh kutuk dia. Dia punya toleransi untuk kena kutuk rendah. Bagi aku tak sedap nak berkawan sebab tak ada 'give and take'. Jadi aku anggap dia kenalan saja.

Okey, bukan nak cerita pasal dia tapi pasal pendapat dia terhadap filem HKLBR. Pada pendapat dia, lawak dalam filem itu bodoh, tak lawak dan membuang masa (padahal dia tengok sampai habis). Dan dia suka kutuk member yang tonton filem itu dan puji filem itu. Sebenarnya, dia sendiri yang tak faham kenapa ramai orang boleh suka tonton filem HKLBR.

Yang dia tak faham sebenarnya lawak dalam filem HKLBR. Itu bukan lawak bodoh. Itu lawak Malaysia. Bukan lawak 1Malaysia yer sebab rasanya tak ada watak bangsa lain dalam filem itu. Jangan salahkan pengarahnya kenapa tak ada bangsa lain. Mungkin dia buat filem yang dia senang dan dekat dengan hatinya nak arah.

Pada aku, inilah lawak Malaysia. Lawak yang dekat dengan hati penduduk Malaysia. Lawak yang kita faham dan kita senang nak gelak. Lawak yang berkaitan dengan kita. Lawak yang menggelakkan kita sebab kita pun tahu kita selalu buat benda benda itu. Benda benda macam tak ambil berat pasal jiran, pasal kepimpinan yang serabut dan pasal takut hantu.

Dan apabila aku menonton siaran Anugerah Bintang Popular Berita Harian (sejam yang pertama sebab nak kena balik rumah), aku senang melihat lawak lawak Malaysia diutarakan oleh para pengacara yang terdiri daripada pelawak pelawak dalam Malaysia. Dan rata rata hadirin ternyata gemarkan lawak lawak sedemikian. Cuma, aku rasa pelawak perempuan 'over' sikitlah terutamanya masa tak menang anugerah pelakon komedi popular..huahuahauhau

Dan ternyata kehadiran Usop dan Abi Hurairah untuk menyampaikan anugerah juga disambut hangat oleh rakyat Malaysia. Aku tak tonton lagi bahagian itu tapi aku dengar dari radio pagi tadi memang ramai yang suka. Dan bagi aku, pengarah HKLBR cukup pandai apabila membawakan lawak sebegini. Lawak Malaysia yang tidak bodoh.

Berbalik kepada kenalan aku itu, mungkin dia hanya tergelak dengan lawak lawak David Letterman dan Oprah. Tapi bagi aku, itu bukan lawak Malaysia. Itu memang lawak tapi bukan lawak yang boleh membuatkan kebanyakan rakyat Malaysia macam pakcik di kampung dan budak tadika kemas tergelak. Dan sebenarnya, aku lebih suka untuk bergelak ketawa menonton lawak Malaysia.

Nota kaki: Kalau nak tengok lawak Malaysia yang bodoh, ada juga, cari filem arahan seorang pengarah itu, ah..malaslah nak sebut nama.