Saturday, April 2, 2011

Romantisme Manchester United

Perlawanan semalam aku tak tonton dari awal. Sebabnya aku sudah kena April Fool sama 'official facebook for MUFC'. Memang tak senonoh punya page.

12.30pm GMT sama dengan 8.30pm Malaysia. Perlawanan pukul 7.45pm. April Fool!
 Akibatnya aku sampai masa separuh masa kedua nak mula. Mula mula memang aku rasa lega sebab sampai tepat pada masa semua pemain  tengah masuk padang. Tapi perasaan lega bertukar bengang bila nampak pegawai perlawanan keempat pegang tanda pertukaran pemain dan Chicarito masuk padang.

Bengang kuasa dua pula berlaku masa aku nampak skor sudah 2-0 dengan West Ham mendahului. Apa benda semua ini. Takkan Man Utd tak boleh makan West Ham? Takkan Setan tak boleh makan Babi! Okey, ini semua sebelum aku tahu 2 gol itu hasil penalti dan Man Utd main macam biasa iaitu macam juara sebenarnya. Aku hanya tahu lepas permainan tamat.

Mula mula memang aku nampak macam permainan sedikit kelam kabut dan tergesa gesa nak menang. Dan apahal pula Giggs main pertahanan kiri. Hah..dah jumpa punca kena dua gol bila kamera zoom muka Kusczak. Memang gelabah sedikit pasukan malam ini sehinggalah minit ke 61 dengan kemasukan abang tenang, Berbatov.

Dengan ketenangan Berbatov memegang dan menggerakkan bola ke arah yang bersesuaian, pesta gol pun bermula. Okey, aku tak kata yang Berbatov punca untuk gol gol yang dijaringkan. Cuma dengan kehadiran Berbatov, satu mood baru yang lebih tenang dalam mencari peluang diterapkan ke dalam pasukan. Man Utd bermain dalam rentaknya yang sebenarnya dan semua pemain dapat mempamerkan mutu permainan yang sebenar.

Ulasan keseluruhan, Rooney yang telah mendapatkan sentuhannya kembali menjadi pemain terbaik untuk Man Utd. Fabio adalah sama hebat macam Rafael. Kuscak nampak tak tenang, rasanya belum atau mungkin tidak mampu menggantikan VDS. Berbatov memang kreatif, pandai mengubah mood pasukan apabila diperlukan. Giggs tetap hebat cuma sayang, terpaksa bermain seluruh permainan hingga mungkin tidak dapat diturunkan ketika menentang Chelsea nanti.

Keputusan minggu ini memang terbaik. Dengan Chelsea dan Arsenal hanya mampu seri, Man Utd selesa di depan dengan kelebihan 7 mata. Kemenangan dramatik Man Utd pula ibarat mengingatkan peminatnya agar tidak berputus asa hingga ke minit terakhir. Inilah romantisme Manchester United.