Tuesday, April 12, 2011

Manchester United ke Semi Final

Dalam setahun dua ini memang aku tak pernah begitu yakin yang Man Utd akan menang melawan Chelsea walaupun di Old Trafford. Bagiku, Chelsea dan Man Utd adalah setanding dari semua segi. Hanya pasukan yang benar benar kental dan bersemangat semasa hari pertandingan sahaja yang akan muncul sebagai pemenang.

Namun, untuk perlawanan kedua Champions League suku akhir pagi tadi, memang aku tersangat yakin dengan kemenangan Man Utd. Sedikit pun aku tidak risau. Malahan aku yakin yang para peminat Man Utd pun akan sependapat dengan aku.

Kenapa? Punca keyakinan aku bukanlah kerana prestasi Man Utd yang menang berturut turut kebelakangan ini. Bagiku, prestasi mereka konsisten iaitu di tahap kemuncak. Namun faktor sebenar keyakinan aku adalah kerana prestasi Chelsea yang merudum. Chelsea kini sudah tidak sehebat dahulu. Singa Aslan sudah hilang taringnya.

Ramai yang melihat faktor Torres yang dibeli dengan harga 50 juta pound sterling sebagai puncanya. Bagi aku ini memang benar. Kalau adiwira yang dikatakan hebat tidak dapat menjaringkan gol selepas 11 perlawanan, kesannya mesti terpalit pada rakan sepasukan. Rakan sepasukan pun mesti teragak agak untuk menghantar bola kepadanya, sekaligus merencatkan taktikal pasukan.

Ramai orang kata Torres dibeli oleh Abramovich dan bukan Ancelotti. Torres tidak sesuai dalam corak permainan Chelsea. Dan ternampak benarnya apabila Ancelotti menukarkan Torres semasa rehat separuh masa. Namun pasukan sehebat Chelsea tidak patut menjadikan Torres sebagai kambing hitam kerana bola sepak dimainkan sebelas orang. Bukan Torres seorang.

Apapun, kekalahan Chelsea menandakan juara bertahan EPL ini gagal membawa pulang sebarang trofi musim ini. Bagiku, zaman emas Chelsea hampir berlalu. Tiga orang tonggak Chelsea, Terry, Drogba dan Lampard sudah berusia. Ancelotti sekiranya dikekalkan mungkin mampu membentuk semula pasukan ini dan dapat menggunakan Torres dengan sewajarnya. Ah, itu cerita musim panas. Itupun, kalau Abramovich masih belum bosan menunggu Chelsea mendapatkan trofi yang paling dihajatinya.

Jadi begitulah. Kemenangan Man Utd lebih kepada kerana kelemahan Chelsea. Kalau tidak, tiada sebab Chelsea tidak berjaya menjaringkan gol semasa di Stamford Bridge minggu lepas. Perlawanan menentang Schalke 04 (hampir pasti) aku jangka tidak mudah. Mereka ini (bakal) mengalahkan Inter Milan iaitu juara bertahan. Jadi aku akan menantikan perlawanan ini dengan penuh debaran.

Macam mana cerita ini lebih kepada cerita mengenai Chelsea..huahuahuahuahua

Glory Glory Man Utd. 
We're the famous Man United and we're going to Wembley!