Thursday, April 7, 2011

Latihan membawa kesempurnaan

Adalah satu 'falsafah' inggeris yang dalam bahasanya disebut 'practice makes perfect'. Tapi orang yang cipta falsafah ini agaknya tak berapa betul. Ingat komik Pendekar Laut apa nak capai kuasa tahap kesempurnaan. Yang sebenarnya tak adalah sempurna sangat pun sebab penggunanya akan pendek umur atau mati awal.

Aku percaya yang aku tak ada bakat menulis. Buat masa ini aku cuma ada sedikit kesungguhan rasanya untuk terus menulis. Mungkin cuma hangat hangat tahi ayam macam blog aku yang lepas lepas. Tapi aku percaya yang kesungguhan atau latihan yang berterusan akan memberi kejayaan.

Tapi aku yakin yang dengan membuat latihan aku akan mahir menulis. Aku akan menjumpai identiti tulisan aku dan tulisan aku akan sedap dibaca. Ini semua mungkin untuk kepuasan diri sendiri sebab bila aku membaca sesuatu, hati aku terasa nak memberi komen dan bila memberi komen, secara automatik ia akan menjadi panjang macam artikel. Macam sekarang.

Menulis dengan tujuan. Menulis tanpa tujuan. Menulis dari hati. Menulis dari akal. Menulis sembunyi sembunyi. Menulis terang terang. Menulis ikut logik. Menulis ikut nafsu. Menulis kerana perasaan. Menulis kerana wang. Banyak sebab kita menulis agaknya. Aku cuma harap sebab aku menulis adalah sebab yang aku mampu membuat aku hormat pada diri sendiri di kemudian hari.