Saturday, March 26, 2011

CEWAH: Coretan dan pengalaman

Untuk edisi sulung siri baca buku ini, aku nak memperkenalkan sebuah buku yang baru dilancarkan oleh Sindiket Sol-Jah pada malam ini di Maskara Shorties. Buku bertajuk CEWAH ini adalah hasil karya saudara Pipiyapong, seorang blogger yang tidak perlu diperkenalkan lagi.

Sebenarnya tak ada apa pun yang ingin aku nak ceritakan pasal buku ini. Sesiapa yang mengikuti Pipiyapong pasti dapat mengagak isi kandungan buku CEWAH. Tambahan pula, aku baru saja beli buku ini dan baru tengok gambar gambar yang ada sambil baca dua tiga cerita pendek. Jadi tidak layak untuk aku bercerita tentang buku ini sebenarnya. Lagi pula, kalau aku bercerita tentang isi kandungannya, bukankah sudah menjadi 'spoiler' terhadap buku ini?

Lalu, apa sebenarnya yang ingin aku sampaikan di sini. Aku hanya hendak bercerita tentang kenapa aku ingin sangat memiliki buku ini. Dan kenapa pula aku membeli buku ini tanpa berfikir dua tiga kali seperti semasa aku membeli buku buku lain di kedai buku.

Aku mengenali saudara Pipiyapong dan blog Hilang Punca pada hujung tahun 2009. Sejak itu aku memang tertarik dengan gaya dan cara penulisannya yang bersahaja tapi padat dengan pengalaman hidup, sesuatu yang jarang ada pada blog blog lain. Tapi aku tak ada lah sampai nak terikut ikut guna 'gua' 'lu' macam dia. Sedikit kesal kerana aku terlewat mengenalinya sehingga terlepas blooknya yang pertama, KACIP. Oleh itu, mendengar khabaran blook keduanya akan berada di pasaran, mengenangkan blook pertamanya yang tidak diulang cetak biarpun ribuan yang meminta membuatkan aku tidak sabar untuk segera mendapatkan blook terbarunya ini.

Sesungguhnya aku kagum dengan saudara Pipiyapong yang berprinsip. Kalau dia hendak, boleh saja dia ulang cetak blooknya. Permintaan dah beribu dan senang senang sahaja kalau dia mahu kaya. Tetapi baginya dan rakan rakannya, konsep 'rare' dalam buku yang diterbitkan membuatkan ianya tidak akan diulang cetak lagi. Jarang sekali aku terjumpa dengan orang orang yang berprinsip kuat untuk berkata tidak kepada keuntungan di hadapan mata.

Lalu aku beli dan aku percaya orang lain juga membeli blook CEWAH bukan semata mata kerana isi kandungannya. Namun lebih kepada menyokong prinsip hidup saudara Pipiyapong yang tidak hidup berpaksikan keuntungan. Dan lebih kepada rasa terima kasih atas suka duka yang dikongsinya secara jujur bersama pengunjung pengunjung blognya. Malahan aku sedikit terkilan apabila ada yang mempersoalkan harga blook tersebut. Walaupun aku orang luar, aku rasa harganya berpatutan dan sepatutnya blook ini tidak dinilai dengan harganya tetapi dengan isinya.


Secara jujurnya aku mengakui, terlintas juga di fikiran untuk membeli dua tiga buah blook CEWAH ini sebelum kehabisan. Mudah sahaja untuk membuat untung atas angin seperti mlm dengan menjualnya dengan harga berlipat kali ganda. Pasti ada pembeli. Namun hasrat itu aku buang jauh jauh sambil berasa malu pada diri sendiri. Pertamanya kerana ini bukan blook aku dan keduanya tidak layak untuk berkata aku mengkagumi saudara Pipiyapong jika aku berbuat sedemikian.


Maaf, mungkin entry ini kelihatan terlalu memuji atau membodek. Tapi aku rasa aku sudah tulis apa yang aku rasa. Dan aku sudah puas hati dengan apa yang aku tulis. Akhir kata dan sebelum kembali menyambung pembacaan, aku 'quote' sedikit dari blook ini untuk penghayatan bersama.

"Nak menulis ni, ko kena ada buah pelir." - Pipiyapong, CEWAH 2011




Nota kaki: Terima kasih Pipiyapong untuk autograf anda dan kerana mengakui MU power walaupun dalam hati kau mesti dah mencarut carut masa tu..huahuahuahua