Wednesday, March 23, 2011

Siri rasa makanan: kueytiaw goreng dang wangi

Antara kedai masakan mee goreng dan kueytiaw goreng yang aku rasa sedap dalam kuala lumpur ini terletak bersebelah kedai kasut bundle dan balai polis dang wangi. Kedai ini walaupun nampak biasa biasa sahaja dari pandangan zahir sebenarnya menyimpan resepi mee goreng dan kueytiaw goreng yang memang sedap menusuk sukma.


Kedai ini yang sampai sekarang aku tak tahu namanya kepunyaan sepasang suami isteri (aku rasalah, tak pernah sibuk nak tanya) kategori otai. Cara masakannya memang sempoi, sepinggan sekali. Disebabkan cara masakan ini, waktu menunggu boleh sampai ke tahap satu jam kalau orang ramai dan berdegil nak tunggu. Tapi masa menunggu itu memang berbaloi. Percayalah.


Okey, sambil sambil tunggu pengunjung boleh mengalas perut dengan telur rebus, pisang, cucur udang dan tauhu sumbat. Tauhu sumbat aku tak pernah rasa tapi cucur udang dia pun sedap juga. Kalau yang tak sabar menunggu boleh saja makan nasi lemak, mee rebus dan juga laksa. Tapi selalunya kalau sudah datang memang aku tunggu juga.


Antara mee goreng dan kueytiaw goreng, aku nampak ramai yang pilih yang kedua. Tapi bagi pendapat peribadi aku, aku lebih suka dengan mee gorengnya. Resepi memang sama tapi mee goreng dia lagi sedap. Aku rasalah. Lagipun kalau kueytiaw goreng, aku rasa ada satu tempat lain yang lebih sedap.


Kadang kadang kalau ramai sangat orang, mak cik juga akan memasak sebab tempat masakan ada dua. Pekerja yang lain macam tak diajar cara memasak, mungkin tak nak mereka buka cawangan sendiri. Tapi selalunya dalam hati aku akan berharap bahawa pinggan yang aku pesan akan datang dari kuali pak cik. Mungkin sebab dalam hati aku masakan pak cik lebih sedap kot..huahuahua


Aku harapkan kedai ini akan berkekalan buat satu jangka masa yang lama. Tapi nampaknya pelan peralihan kuasa tidak berjalan lancar sebab tak nampak anak mahupun anak murid pak cik. Memang penat nampak dia memasak tak berhenti henti sepanjang masa.


Okeylah, mee goreng aku pun dah sampai. Makan dulu sementara panas. Sedaappp.