Wednesday, March 30, 2011

Politik dalam Merong

Menonton filem Merong Mahawangsa mengingatkan aku kepada satu perkara, sebenarnya semua manusia cintakan kedamaian dan inginkan kebaikan menang ke atas kejahatan. Dan semua mahukan pemimpin yang adil saksama dan sanggup bekorban demi keamanan tanah air dan masyarakatnya. Dan kalau pemimpin itu kacak, tidak buncit dan tidak keding maka itu satu bonus.

Namun bila aku baca berita berita mutakhir, aku jadi tak faham. Kenapa pemimpin pemimpin yang kita pilih (walaupun tidak secara langsung) saling tuduh menuduh, dan saling menganiaya, tak macam Jehan (aku tak ingat nama watak) yang selepas kalah boleh mengaku Merong sebagai pemimpinnya. Merong pula tak menipu atau guna taktik kotor masa bertanding, maka semua orang hormat kepadanya.

Berbeza dengan sekarang. Kalau ada pertandingan memilih pemimpin, maka ada dakwaan taktik kotor digunakan. Ada dakwaan rasuah dan ada dakwaan pengundi hantu. Tak ada kah pemilihan yang telus yang boleh disaksikan semua orang macam perlawanan Merong menentang Jehan? Makanya apabila pemimpin dilantik pasti ada suara suara sumbang yang kedengaran yang mengatakan pemimpin itu tak layak dan sebagainya.

Itu satu hal. Bila dah dilantik lain pula halnya. Timbul pula suara rakyat yang diabaikan, nepotisme, kronisme, rasuah lagi dan pengagihan kekayaan yang tak sama hanya disebabkan sesetengah kawasan itu tak memilihnya masa pertandingan. Kenapalah nak buat macam ini sedangkan semuanya rakyat jelata. Adakah ini satu balasan dan peringatan akibat tak memilih si pemimpin? Kalau aku lah, sampai bila pun aku tak akan pilih ketua yang membeza bezakan rakyat yang dijaganya. Biarlah aku berjaya cara lain, cara yang aku suka.

Aku yakin dulu datuk nenek kita mengangkat senjata melawan musuh bagai Merong melawan Geruda bukan untuk melihat tanah air kita dipimpin begini. Pastinya mereka harapkan semua orang hidup aman damai dan menikmati hasil bumi tercinta ini secara sama rata. Okey, melampau agaknya kalau nak harapkan jenayah sifar. Sebab itu perlu ada polis, tentera dan mahkamah. Tapi sekurang kurangnya biarlah pemimpin itu bertanding secara telus, tak mengamalkan rasuah dan tak saling menuduh sebab nak menang pilihan raya.

Yang ini pula aku nampak perbezaan antara penduduk Semenanjung Emas dengan Malaysia sekarang. Dulu tak ada pula penduduk nak bergosip atau mempersoalkan kewibawaan Merong walaupun sebelum itu dia kaki romen dan pernah bunuh orang. Yang penting dia boleh buat kerja atau dalam konteks masa itu berani duduk depan masa perang. Sekarang ini kita lebih suka cerita pasal skandal seks pemimpin dari cerita pemimpin itu ada buat kerja atau tak. Bukanlah aku nak menggalakkan perlakuan tak senonoh tapi sepatutnya kita lebih mengutamakan kerjanya betul tak.

Oo..baru aku faham kenapa politik dalam Merong tak boleh diaplikasikan untuk politik zaman sekarang. Itukan cerita dongeng..huahuahuahua