Tuesday, March 22, 2011

Filemnya menyentuh jiwa

Hujung minggu lepas aku berkesempatan untuk pergi ke Aswara untuk menyaksikan filem filem arahan Akira Kurosawa. AK merupakan seorang pengarah yang disegani bukan sahaja di Jepun, malahan sampai ke Amerika.

AK kalau dalam Malaysia aku rasa setaraf dengan P Ramlee. Sudahlah filem filem hitam putih dia banyak menang anugerah, kebanyakkannya pula masih malar segar sampai sekarang. Malahan pengarah macam George Lucas pun terinspirasi daripada karya arahan beliau.

Okey, sebenarnya aku tak pernah pun menonton filemnya sebelum ini. Yang paling dekat pun anime Samurai Seven yang dibuat berdasarkan filem Seven Samurai. Oleh itu apabila ada kesempatan menonton filem filem beliau di dewan kuliah Aswara (secara percuma!), peluang ini tidak aku lepaskan.

Tiga filem yang aku tonton sepanjang festival filem sempena 100 tahun kelahiran AK itu berlangsung. Dua adalah filem terkenalnya iaitu Seven Samurai dan Yojimbo manakala satu lagi filem bertemakan birokrasi dan kemasyarakatan, Ikiru. Sedikit terkilan kerana tak dapat menonton sebuah lagi filem terkenalnya, Sanjuro kerana komitmen kepada keluarga.

Filemnya menjadi bukti bagaimana cara arahan dan intepretasinya menjadi ikutan dan model kepada pengarah pengarah terkenal di seluruh dunia. Dan aku juga sedikit kesal apabila tidak mencari maklumat atau setidak tidaknya membaca wikipedia tentang filem filem AK yang lain. Sebabnya, bila aku baca balik macam mana dia buat filem filem itu, apa inspirasi dia dan apa objektif dia, rasa nak tengok pula. Mungkin nanti nak kena pergi beli dvd pula..huahuahuahua

Apapun terima kasih atas sumbangan filem filem kau wahai Akira Kurosawa. Walaupun kau sudah tiada, terasa juga aku nak mengucapkan selamat ulang tahun kelahiran kepadamu. Dan sesungguhnya, walaupun aku hanya mengenal kau melalui google, Wikipedia dan filem filem kau, tercalit juga sedikit rasa bangga berkongsi tarikh lahir yang sama dengan kau. Terasa yang aku juga mampu pergi lebih jauh dan membuat sesuatu yang bermakna dengan hidup aku kini.

Nota kaki: Aku peminat Vagabond. Kalaulah aku tahu dari awal filem Sanshiro Sugata adaptasi daripada Miyamoto Mushashi, pasti aku pergi tengok.