Wednesday, March 9, 2011

Derma darah

Beratur nak derma darah semalam dah sama macam beratur beli tiket wayang atau nak bayar saman. Jumlah masa beratur dan selesai menderma darah lebih dari sejam. Pihak Pusat Darah Negara sampai habis bag dan ada sesetengah bakal penderma yang bersemangat datang terpaksa pulang hampa.

Okey, ini bukan nak kondem tapi nak puji. Nampaknya orang dah mula sedar akan kepentingan menderma darah. Baguslah. Nampak gayanya kempen kerajaan yang ini lebih berkesan berbanding kempen kempen lain seperti kempen berhenti merokok dan kempen jalan raya. Pusat Darah Negara patut buat kempen ini di syarikat syarikat besar dengan lebih kerap, sekurang kurangnya dua kali setahun sebab ramai yang bersemangat nak menderma. Kalau nak harapkan orang pergi ke Pusat Darah Negara dekat Jalan Tun Razak untuk menderma, alamat keringlah bank darah negara.

Cuma, sesi penerangan tentang siapa yang boleh menderma kena lebih banyak. Ramai lagi yang tak tahu benda benda mudah macam batuk selesema, period dan makan ubat dua tiga hari lepas tak boleh derma darah. Barulah tidak buang masa mereka beratur dalam barisan sampai tiga puluh minit. Kasihan mereka yang berniat ikhlas nak derma darah itu.