Monday, March 7, 2011

Tulisan tanpa tekanan

Jadi ini apa yang aku rasa tentang kenapa ramai orang suka buka blog, tulis lebih kurang, minta izin nak repost mana mana tulisan yang depa rasa bagus, post komen dekat mana mana blog yang popular dan minta follow balik, lepas itu tiba tiba senyap. terbengkalai. Hangat hangat tahi ayam.

Sebabnya depa ini rasa ada tekanan bila menulis. kot.

Jadi apakah tekanan tekanan yang aku rasa ada semasa mempertahankan kewujudan blog itu?

i. Motif membuka blog.
Kalau sebagai kepuasan dan minat menulis sendiri ala ala menulis diari tanpa menghiraukan orang lain, aku rasa akan bertahan lama. Contoh mudah blog Amir Hafizi dan Akab. Depa menulis ikut kepuasan diri, tak perlukan populariti (dengan menutup ruangan komen) dan boleh delete blog bila bila depa suka. Aku rasa akab baru saja delete blog dan twitter dia. kot.

Bila datang tekanan? Bila menulis untuk populariti. Bila nak jadi popular macam Pipiyapong dan Obefiend. Maka wujudlah tekanan macam mana nak menulis supaya orang terhibur, supaya ruangan komen penuh dan supaya ramai perempuan tergila gilakannya.

ii. Gaya blog.
Nak guna aku-kah, gua-kah i-kah, ana-kah atau saya-kah. Nak ada gaya gaya Islamik atau kontemporari. Nak ada cerita hiburan, kisah hidup atau cerita pengajaran. Nak post sehari sekali kah, sehari dua tiga kali kah atau dua hari sekali. Kononnya konsistensi itu penting supaya ramai orang boleh ingat gaya dia. Semua benda ini kalau difikir fikir memang bagi tekanan. Macam mana tak nak bagi tekanan? Cuba tengok gaya Nami TTGB, ikut suka hati dia jer pakai aku, saya, gua atau ana, tak payah nak konsisten dan pening kepala. Ikut keadaan atau sedap mulut. 

Ada lagi tekanan lain kot tapi aku dah lupa. Aku tulis ini untuk siapa? Untuk aku sendiri kot. Aku pun baru delete blog lama aku. Sekarang boleh start dari mula balik. Ikut suka nak tulis pasal apa, guna kata ganti nama apa, nak post bila. Fresh dan segar bugar. Tulis tanpa ada keperluan untuk mengimpresskan sesiapa. Menulis tanpa tekanan..huahuahauha

P.S Kalau ada tekanan, aku delete balik ler.