Sunday, March 20, 2011

Siri cerpen merapu mingguan 2: Sema'on si pandai mengayat

"Woof! Woof! Woof!"

Anjing Rottweiler bernama Augustine milik jiran Sema'on menyalak garang sebaik ternampak Sema'on keluar dari rumah. Augustine memang jaki dengan Sema'on sejak Sema'on menempelengnya berulang-kali tidak lama dahulu. Semuanya gara-gara Sema'on mengesyaki Augustine cuba menggoda kambing peliharaannya. Dua minggu juga Augustine demam panas akibat terkena penangan Sema'on.

Sema'on buat endah tak endah dengan salakan Augustine. Dia memeriksa peti surat kaler merah di tepi pintu pagar rumahnya. Banyak juga surat hari itu seperti surat hutang bank, surat cinta dan surat saman trafik. Dia menyimpan sepucuk surat ke dalam saku dan mencampak yang lain ke dalam tong sampah kaler hitam milik jiran sebelah iaitu tuan Augustine. Augustine yang mulanya berlagak garang akhirnya kecut perut dan terdiam apabila dijeling tajam Same'on. Sambil bersiul lagu Justin Bibir, dia masuk ke dalam rumah dengan hati berbunga.

Dengan rilek Sema'on mengoyak sampul surat lalu menunggang isi kandungannya keluar. Beberapa helai lembaran saman ditatapnya. Helaian terakhir mencatatkan nombor yang patut dihubungi jika ada sebarang pertanyaan atau kompelin. Tanpa berlengah lagi Sema'on mencapai telefon rumahnya dan mendail nombor tersebut. Dua tiga kali juga dia tersalah tekan akibat mendail terlalu laju. Sambil menunggu panggilan dijawab dengan cara mengepit gagang di celah leher dan bahu, surat-surat saman yang dipegangnya dikoyak dengan bersahaja.

-------------

"Krinngg krinngg" x20

"Hihihi," Markonah gelak terkekek-kekek. Dialog lawak sang hero dalam novel cinta yang baru dibeli bagaikan menggeletek ketiaknya. Dia bagaikan berada dalam dunianya sendiri. Bunyi telefon yang menjerit-jerit di sebelah seakan tidak berupaya menembusi taik telinganya. Skil curi tulang yang diasah setiap hari memang mantap. Patutlah balik-balik mesin yang menjawab mengatakan operator masih sibuk dan akan menjawab sebentar lagi.

"Ehemm," bunyi suara berdehem tidak jauh dari tempat duduknya membawa Markonah kembali ke alam pekerjaan. Dia kenal benar suara si supervisor yang kebiasaannya datang meninjau sejam sekali. Dengan satu gerakan pantas, penanda buku diselitkan sambil tangan kiri menyambar gagang.

"Hello, jabatan saman DBKL, boleh saya bantu?" sapa Markonah sopan walaupun hatinya memaki-maki. Terbantut pembacaannya yang baru nak masuk peringkat sedap.

"Hello, cik Markonah yer. Saya Sema'on," balas Sema'on sambil menggaru-garu hidung yang tidak gatal. Tanda-tanda 'nerves' sedang melanda dirinya.

"Oh, encik Sema'on yer. Macam mana, dah dapat surat-surat saman tu?" tanya Markonah kembali. Wanita bujang berusia lewat 30an dan cepat sentap jika digelar andartu itu menyandar ke kerusi sambil kaki dilunjurkan ke bawah meja. Postur badan begini memang sesuai kalau nak pekena sembang lama-lama.

"Inilah masalahnya cik Markonah, saya dah dapat surat tu tapi dalamnya kosong, tak ada surat saman pun," selamba Sema'on berbohong. "Bohong sunat," bisik hati kecilnya.

"Haii, minta maaf bebanyak encik Sema'on. Masuk kali nih dah lapan belas kali encik terima sampul surat kosong yer. Kalau saya bos, memang saya dah pecat opisboy yang tak reti buat kerja tu," balas Markonah sedikit kesal."Tak apa encik Sema'on, nanti saya marah si opisboy tu," tambahnya lagi.

"Hahaha, tak apa cik Markonah, jangan marahkan opisboy tu, kesian dekat dia," sambut Sema'on. "Err, saya dah habis baca novel 'Kakiku di Pipimu' yang cik Markonah rekomen hari tu. Memang kelakar tak ingat. Memang melampau lawaknya, hahaha," gelak sakan Sema'on sambil membuka topik lain.

"Hihihi, memang lawak kan. Paling lawak bila si heroin bla bla bla..." balas Markonah girang. Dia memang suka kalau diajak bercerita pasal novel cinta dan lain-lain lagi, tambah-tambah kalau masa bekerja. Biasalah kalau ulat bulu berjumpa ulat buku, memang banyak topik yang nak disembangkan.

------------------

"Ehemm ehemm," sekali lagi bunyi suara berdehem tidak jauh dari tempat duduknya membawa Markonah kembali ke alam pekerjaan, sejam kemudian.

"Err, baiklah encik Sema'on, diharap penjelasan saya dapat membantu." Cepat-cepat Markonah mengeluarkan ayat 'kaver line'. Nada suara dilaras agar kedengaran professional. Jarinya pantas menyambar pen dan mengisi borang kompelin dengan lirik sebuah lagu rakyat. Biar nampak gaya rajin bekerja.

"Terima kasih cik Markonah, jangan lupa temujanji kita yer, tata." Sema'on mengakhiri perbualan. Faham benar dia kenapa nada suara Markonah berubah tiba-tiba. Maklumlah sudah lapan belas kali dia bersembang dengan Markonah. Namun sekali ini berjaya juga dia mengajak wanita itu keluar 'date' pada hujung minggu nanti.

Sema'on tersenyum-senyum seorang diri sambil membuka fesbuk. Sekali imbas dia membaca coretan status 'friends'nya yang berderet-deret. Sejurus pandangannya tertarik pada status seorang lelaki. Dengan satu klik pada nama membawanya ke 'profile' si lelaki yang dijadikan kenalan atas dasar minat yang sama. Tersengih-sengih dia melihat komen-komen sang empunya diri yang berselang-seli dengan komentar seorang makwe yang agak cun.

"Ceh, budak mentah yang masih berbau pupuk jerangau," ejek Sema'on. "Apa barang mengorat pakai fesbuk, semua orang boleh tengok. Mengorat pakai telefon laa baru ada kelas, kahkahkah" gelak Sema'on berdekah-dekah sambil mengklik link 'Mafia Wars' di fesbuknya.